Писмо-искане от Протестна мрежа до министъра на вътрешните работи Йордан Бакалов
Уважаеми г-н министър на вътрешните работи,
През последната една година българските граждани изразяваха своето мнение и недоволство от управлението на страната, понякога с висока цена. Тези протести не бяха „заплаха за националната сигурност“, а стъпка към осветяването на задкулисния модел на управление и към разрушаването на зависимостите в управлението. През тази една година обаче в обществото се породиха сериозни въпроси относно работата на органите за сигурност в страната. Част от тези въпроси Ви задаваме лично днес:
1. На 20.11.2013 г. В своя доклад пред КСНС Министър Йовчев заявява
„Към момента структурата на протестите е такава, че могат да се обособят две основни групи. Първата са спонтанно протестиращи, които търсят промяна в процесите на държавното управление. Втората група са мотивирано протестиращи. Тази група все повече нараства, а реалните й организатори вероятно преследват политически цели.”
В целия доклад се говори за „спонтанно протестиращи“ и „мотивирано протестиращи“.
* От къде министър Йовчев има такава информация? Какви оперативни действия са извършени и на какви други доказателства се основава твръдението за „мотивирано протестиращи“ „организатори, които преследват политически цели“?
* Кои са вътрешно оперативните действия и документи, на които се основава този доклад за КСНС в частта си относно „вътрошно-политическата криза“?
2. Какви данни е предало МВР на парламентарната комисия разследваща финансирането на протестите?
3. Кои служители са правили справки в системите АИС БДС, ИИС „Справки“, АИС „Централен полицейски регистър“, АИС КАТ. На какво основание са правени тези справки, за кого са правени и спазени ли са изискванията за това?
4. Къде се съхранявани и как са използвани правените ежедневно видеозаписи, снимки на протестиращи и събираните лични данни на граждани, участващи в протестите?
5. На 15.11.2013 г. министър-председателят Пламен Орешарски заявява публично:
„Досега има няколко случая, за които всички знаем и обществото разбра, че са преки участници в събитията тук, пред тази сграда и все още са на държавна длъжност, или други, за които има оперативни данни. Затова ще се въздържа от имена, не е хубаво непотвърдена докрай информация да се изнася публично.
Стремим се да се освободим от такива хора. За мен саботирането на дейност на което и да е ведомство, не е най-добрият начин да служи всеки държавен служител на държавата си. Мисля, че той прави обратното в такива случаи“
* На какви „оперативни данни“ се основава изкаването на Пламен Орешарски? Кой и на какво основание е събирал оперативна информация за протестиращи държавни служители.
6. На 10.06.2014 г. е проведена среща между Държавна агенция за технически операции /ДАТО/ и около 40 представители на интернет доставчици по покана на агенцията. От доставчиците е поискано да монтират оборудване, чрез което ще се следи целия интернет трафик в България – т.е. съдържанието на информацията от е-мейл, скайп, социални мрежи и пълния достъп до кореспонденция. С каква цел е проведена тази среща? Как органите на МВР ще гарантират, че оборудването за прихващане в реално време няма на нарушава основни права и свободи на гражданите и България няма да се превърне място на постоянен контрол и наблюдение на службите? Това са реални притеснения на българските граждани и медии (прилагаме статии отразяващи събитието и писмо от ДАТО до доставчиците, както и становище на специалист в областта).
7. Защо по време на протестите полицаите бяха без обозначителни знаци? Кой е разпоредил и разрешил това? Кой е актът, който позволява на полицаите да нарушавата Закона за МВР? Защо имаше полицаи с черни маски? Има ли разпоредба, която позволява използването на маски? Има ли потърсена отговорност на полицейски началници, които са позволили тези нарушения?
8. Как се стигна до „нощта на белия автобус“ и кой е командвал тази операция?
9. Каква е причината непълнолетната протестираща Десислава Николова да е била разпитвана в СДВР, включително като са й задавани „неофициални“ въпроси относно протестите и други протестиращи? (прилагаме обяснение от Десислава Николова).
10. Защо масово се прилагаше репресивно третиране на протестиращи граждани в периода юни 2013 – август 2014 г.? (прилагаме документи и статии за протестиращи, които са били арестувани по неправомерен начин, били са третирани грубо и унизително.)
Уважаеми министър Бакалов,
Известно е, че значението на думата министър идва от латинският термин за „служител“ на народа. Като такъв ще очакваме от Вас да отговорите подробно на изложените от нас въпроси и опасения сред обществото в България. Опасения, свързани със свободното упражняване на конституционни права, и от друга страна – с все още репресивната и непрозрачна дейност на българските органи за сигурност.
Очакваме от Вас, освен да предоставите на обществото информация по тези въпроси, също и да адресирате проблемите публично в изявление.
Очакваме да проведете обществен дебат по тези въпроси и случаи.
Очакваме също да укажете на служителите на МВР да спазват стриктно законодателството на Република България, да се легитимират при всяка извършена проверка с полицейска карта, да не носят маски по време на обществени операции, да не унижават и репресират български граждани, упражняващи своето право на убеждение, на изразяване на мнение и на публични събрания.
С уважение,
Протестна мрежа
София, 11.09.2014 г.
Мога да кажа, че според българската Конституция, суверен са гражданите, а не Политическата класа или държавата, и органите на държавата. Гражданите сключват обществен договор с държавата – Конституцията и в този договор дословно са записани правата на държавата, и правата на гражданите. Но Политическата класа, за която няма записан текст в Конституцията, че може да бъде контролирана от гражданите, и няма такъв орган на гражданите, който да я контролира, си позволи да се смята, че тя е суверен в държавата. Тя си позволи да смята, че може с помощта на службите да контролира гражданите и дори да ги репресира. Затова е необходимо да се конституира в Конституцията нова, Четвърта контролна гражданска власт, която да може да отзовава депутати, министри и съдии, и общински съветници, които са корумпирани, или са във връзка с мафията – организираната престъпност, и олигарсите монополисти. Дори да се бори със задкулисие, което управляваше държавата., а може би я управлява и сега. Гражданите и Протестна мрежа, които играят в момента ролята на Четвърта контролна гражданска власт, защото те са победителите във битката за свалянето на „кабинета Орешарски“, трябва да намерят начин да прокарат в Конституцията идеята за Четвъртата власт, като за това е нужно и Велико народно събрание. Правата на гражданите да са такива, че те свободно да могат да контролират трите власти, и тогава ще има наистина демокрация. Защото гражданите са всички 100% от хората, включително граждани са и хората, които са в държавните органи, в църквата, в икономическото общество, спорта, културата изкуството, образованието, здравеопазването, правото, науката и т.н., и могат също да протестират. А не органите на държавата и службите, които са тези органи, да се мислят, че те ще се налагат на гражданите. Веднъж завинаги трябва да се разбере, че суверен са гражданите, а не държавата и службите. И държавата трябва да служи на гражданите, а не държавата да си въобразява, че гражданите са поданици на държавата и нейните ръководители и трябва да им слугуват. Но пак ще пиша: държавата сключва с гражданите обществен договор – Конституцията – където са записани правата на държавата и на гражданите. А партиите, които създават политическата класа, да не смятат, че те са суверен, който, като овладее държавата чрез избори, вече владее, и държавата, и гражданите. Партиите това са хора, които имат идеи и идеологии,и философия за общественото, икономическото и държавно развитие, както и на всички сфери от обществото и предлагат тези идеи на гражданите,. а гражданите гласуват на избори за тези идеи, и за хората носители на тези идеи, как да се управлява обществото, и избраните управляват държавата. Но те не са суверен в обществото, а суверен са гражданите и гражданите трябва да могат да контролират трите власти – изпълнителна, законодателна и съдебна власти. Защото демокрацията е власт на гражданите, на демоса, което значи народа или власт гражданите.
Протестна мрежа писа писма, питания и т.н. , до министър – председателя, до депутати, журналисти, сега до вътрешния министър. Искам да зная, отговаря ли някой на тези питания и дори ако може, да се публикува в сайта отговора на тези питания.
Какво е това олигархия? Според мен олигархия има, когато шепа финансисти – монополисти, овладеят финансите, от там промишлеността и търговията, и чрез своя партия, на която плащат, и държавата, и установят пълен диктат над обществото. Това е смисълът на олигархията, така както пише Ленин в произведението си за държавно монополистичния капитализъм – империализма, който бил последен стадий на капитализма. Естествено има много подробни обяснения за олигархията в икономическите науки, но аз не съм икономист. .Когато обаче има конкуренция във всеки бранш на икономиката, дори и между много големи фирми, та дори и на транс национали и концерни, олигарси няма. В анти тръстовото законодателство на САЩ, олигарх – монополист е тази фирма, която владее над 33,33(33)% дял от пазара, във всеки бранш на икономиката. Или ако има три фирми, които се конкурират, една или две ще са олигархично – монополни. Затова в САЩ, ако има фирма монополист, тя е била разбивана на 5-6 по малки фирми, за да се възстанови конкуренцията. Така е била разбита нефтената фирма на Рокфелер, през 1906 година доколкото знам. И се питам: банката КТБ олигархична банка ли е, и колко банки се конкурират на финансовия пазар в България? И аз съм писал, че Цветан Василев е олигарх, както и Делян Пеевски. Но ако има някой, който знае повече за тези неща, моля да пише за това. Защото за олигарси най напред заговориха в Русия и тези олигарси там, наистина са олигарси, защото са монополисти във всеки бранш от икономиката на Русия. Но нашите големи фирми, наистина ли са олигарси – монополисти в своите браншове на пазара, или има конкуренция между тях, в случая на финансовия пазар. Защото енерго разпределителните дружества, наистина са монополисти във своята географска област, като в областта си на действие в България, нямат конкуренти. И затова са олигарси – монополисти, макар и три дружества в енерго разпределението. Затова нека от Протестна мрежа обяснят това положение.