ПМ за операция „Чисти ръце“ в съдебната система

Снимка: Жюстин Томс

Позиция на Протестна мрежа за операция „Чисти ръце” в съдебната система

Българската съдебна система е не просто неефективна. Тя е несправедлива. Чувството за безнаказаност и безнадеждност са печатът, който тя оставя сама за себе си през последните 24 години.

В имитацията на реформи съдебната система извървя дълъг път. През цялото време показно и ревниво бранеща независимостта си, докато свободата й не се превърна в зависимост и по този начин в най-силното оръжие за употреба от различни лични, корпоративни и политически интереси.

Като резултат – Темида днес престава да бъде сляпа, щом който трябва пожелае. Ние днес имаме правосъдие, което е емблема на мудност. Мудност, която води на практика до отказ от правосъдие. Темида днес е емблема на корупция, а често и на възмутителна неграмотност. Това има катастрофални последствия за цялото общество.

С операция „Чисти ръце” в съдебната система залагаме на политическата воля на факторите, които могат да влияят реално върху процесите чрез законодателни инициативи, а ако се налага – и чрез иницииране на промяна в Конституцията, така че да постигнем нужните, а не имитационни реформи на всички нива в правораздавателните органи.

Операция „Чисти ръце“ ще е успешна, ако намерим воля заедно:

  • Да се определи и дефинира ролята и мястото на разследващите органи в лицето различните служби на МВР, следствието и ДАНС, чиито функции в момента и особено след последните, прокарани от това правителство законови промени се размиват, преплитат, объркват и създават пълен хаос. Този хаос реално облагодетелства добре организираната и все по-добре организиращата се престъпност и срастването й с държавата. В същото време, с придобитите си наскоро правомощия едновременно да разследва и задържа, ДАНС се превърна в единствената подобна служба в света (освен в Руската федерация) и реално заплашва не само да възроди ДС като репресивен апарат, но и да го задмине. Ще припомним, че дори ДС не е имала правомощията да извършва арести.
  • Да се определи и дефинира мястото на Прокуратурата, така че тя да играе достойна роля в разследването и да координира различните служби по разследването на тази фаза, така че при един състезателен процес впоследствие да бъдат представяни годни доказателства, които да станат основа за справедлива осъдителна или оправдателна присъда, произнесена в нормални срокове, а не основание за протакане или прекратяване на наказателното производство. Важно е и да се определи и отговорността на всеки един прокурор на всеки етап от разследването и на Прокуратурата като институция като цяло. Трябва да има ефективен механизъм за контрол – граждански и институционален върху работата на всеки отделен прокурор, както и на Прокуратурата като цяло, за да спре тя да бъде използвана като оръжие за черен ПР, наказателни и показни акции, претърпяващи крах в съда и водещи до осъдителни присъди за България в европейските съдилища. Изразът на един бивш главен прокурор “Над мен е само Господ!” трябва да остане само спомен за неудачен анекдот.
  • Да се определи и дефинира начинът, по който се съставя и ефективно функционира Висшия съдебен съвет, така че той да бъде реален, а не фигуративен и поръчков орган, който да бъде реален коректив на магистратите от различните звена на съдебната система, да осъществява реален контрол, в това число и в сътрудничество с граждански, обществени и неправителствени организации, върху работата и ефективността на цялата съдебна система, както и сам да инициира оздравителни реформи. Намираме това за по-градивен подход в дългосрочен план, отколкото сегашното състояние на неясно кадруване в самия ВСС. Сегашното състояние на ВСС води до съмнителни резултати на всички нива в системата до степен, в която “правителството на съдебната система” (Висшият съдебен съвет) е или безгласна буква в употреба на по-висши корпоративни и политически интереси, или има разрушителна роля за системата като цяло и за кариерата на неудобните на този и онзи магистрати.
  • Да се определи и дефинира ролята и мястото на Конституционния съд. Институцията, призвана да съблюдава спазването на върховния закон – Конституцията – има нужда от реформиране на начина на избор в отделните квоти, като засилим състезателният елемент между отделните кандидати и те бъдат публично изслушвани.

Изложените в позицията ни днес предложения нямат претенции за пълнота. Това е началото на един дълъг път. Вярваме, че България има своя нов шанс да се освободи от всички порочни зависимости на всички нива. Съдебната система е не просто една от трите власти. Тя е едновременно гарант и стожер на демократичните процеси, за да възтържествува справедливостта.

За целта ние от Протестна мрежа предлагаме конкретно:

Президентът на Република България да създаде “Консултативен съвет по анализ и изготвяне на необходимите промени в съдебната система” към Президента, в който да влизат изтъкнати и доказали се професионалисти, както и граждански организации от сектора.

Президентът ще бъде от една страна гарант за провеждането на широкия дебат, който очакваме да има в рамките на работата на този съвет по съдебната реформа до избистрянето на единна концепция, която всички политически сили да се ангажират да проведат без значение кой е на власт. От друга страна, президентът може да реши да употреби за първи път в историята Конституционното си право в качеството си на Държавен глава да поиска промени в основния закон в частта му за Съдебната власт, ако изготвеният от Съвета по съдебната реформа проект изисква промяна в Конституцията.

Операция “Чисти ръце” е дългосрочен процес. За истински дълбоките промени, от които се нуждае съдебната ни система трябва да имаме национален консенсус на всички нива – политици, магистрати, граждани.

23.10.2013 г.

Протестна мрежа

One thought on “ПМ за операция „Чисти ръце“ в съдебната система

  • 25.10.2013 at 05:43
    Permalink

    Мисля, че съдии и прокурори трябва да се избират на редовни избори от гражданите, а не да се назначават от парламента или да са на квотен принцип, от различните парламентарни групи или не знам как се назначават. И ако направят някакви нарушения или се обвържат с нафията и олигархията, да може да бъдат отзовавани от гражданите, чрез четвъртата контролна гражданска власт, която трябва да се конституира в Конституцията, и която да може да отзовава и министри и депутати. А кой трябва да предлага прокурорите и съдиите, в листи за изборите засега нямам идея.

    Reply

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.